اولین هیئت نمایندگان موسسات مستقر در پارک علم و فناوری یزد شکل گرفت
قابل توجه نمایندگان محترم موسسات در پارکهای علم و فناوری کشور

احمد ابراهیمی
عضو هیئت مدیره نظام صنفی رایانه استان یزد
نماینده نظام صنفی رایانه ای در کمیسیون حل اختلاف مالیاتی

تعریف موضوع :
مدیریت پارکهای علم و فناوری باید به موسسات مستقر منتقل شود. این موضوع در راستای اصل 44 و خصوصی سازی نیست بلکه در راستای خط مشی اداره پارکهای علم و فناوری در سرتاسر دنیا است. بر این اساس در پارکهای علم و فناوری در کشور ما نیز لاجرم باید چنین اتفاقی دیده شده باشد. اصل خصوصی سازی نیز می تواند مزید بر علت باشد. مزین شدن این اصل به تاکید مقام معظم رهبری نیز سبب قداست موضوع گردیده است.
بر هر اصل و اساسی که فرض کنیم، مدیریت پارکهای علم و فناوری پس از طی یک دوره خاص باید به بخش خصوصی واگذار گردد.
اگر غیر از این فرض شود سایر فرضیه ها مانند انحلال پارکهای فناوری، اشتباه بودن تاسیس پارکهای فناوری و مانند آن قوت خواهد گرفت. لذا موسسات مستقر در پارکها نیز باید به این سمت حرکت نموده و رشد داده شوند.
عوامل سرعت دهنده :
موضوعات مختلفی در حیطه پارکها اتفاق می افتند که سبب می شوند تا موسسات مستقر در پارکهای فناوری خواهان مدیریت پارک خود گردند. این موضوعات مانند موارد ذیل می باشند:
1- انتخاب رئیس پارک توسط فردی که اصولا در محدوده پارک غریبه ای بیش نیست و بر اساس یک اختیار نه چندان عادلانه و منطقی بعنوان اختیار دار نامیده شده و می تواند حتی بدون هرگونه رایزنی و هماهنگی اقدام به تغییر مدیریت یک پارک نماید. این فرد معاون فناوری وزیر علوم بوده که گزینش های خود را نیز عموما از بین اعضای هیئت علمی دانشگاه های دولتی صورت می دهد چون صرفا می تواند به داخل این ظرف دست برده و مهره خود را انتخاب نماید. قطعا جناح بندی سیاسی و گروه گرائی یکی از اصول اولیه انتخاب بوده و داشتن سابقه علمی و اجرائی همیشه قربانی لیاقت و
شایستگی شده است.
2- انتخاب معاونتهای مختلف پارک توسط مدیر پارک و از بین همان محدوده خاص "هیئت علمی دانشگاه دولتی "به دلائل مختلف ، نیز مشکل دیگری است که سبب می گردد به مرور و با رشد اقتصادی و بازرگانی موسسات مستقر و افزایش ضرورت حضور نوابغ اقتصادی و نخبه های توسعه بازار و ضرورت بهره گیری از تجربیات مدیران موفق صنعت آشکار شده و نبودن تجربه کار واقعی، نداشتن دید باز توسعه بازار و کندی توسعه اقتصادی این معاونین سبب می گردد تا موسسات به ناکارآمد بودن انتخاب صورت گرفته و یا حتی مزاحم بودن انتخاب صورت گرفته پی برده و در پی تصمیمات تعجب آوری که اینگونه
مدیران بر اساس دیدگاه استاد و شاگردی خود اتخاذ می کنند دچار مشکل شده وبه ضرورت افزایش نقش خود در انتخاب اینگونه عوامل پی ببرند
3- کندی سرعت توسعه پارکهای علم و فناوری نیز دلیل دیگری است که سبب می گردد تا دوستان کوتاه فکر عدم توسعه را دلیل بر ناکارآمدی پارکها دانسته و گاه گاه ایده انحلال این مراکز و بازگشت به دامن دایه شیرین (دانشگاه) مطرح گردد.
4- تبدیل نشدن ایده ها ی مفید به محصولات اقتصادی مفید نیز ناشی از سوء مدیریت قلمداد شده و بسته بودن حلقه مدیریت یکی از دلائل عدم ارتباط با عوامل توسعه بخش و بهره گیری از تجربیات مفید در این زمینهبه شما می آید
5- تاثیر ناچیز پارکهای علم و فناوری در رشد اقتصادی ، علی رغم نهفته بودن پتانسیل های ناشناخته در این هسته ها ناشی از تنگ نظری ها، جناح گرائی ها ، بی تجربگی ها و مانند آن بوده که سبب می شود تا هسته ها و موسسات شکل گرفته در این محیط ها یا تن به ورشکستگی خود داده یا اینکه به دنبال هدایت و مدیریت عوامل موثر در توسعه خود و سهم خواهی در مدیریت گردند.
6- گزینشهای نادرست و پیروی از سیاستهای اعلام شده دولتی در گزینش ایده ها و در حقیقت نداشتن دید کلان توسعه یافتگی و تجاری سازی در زمان گزینش موسسات از یک سو و تاثیر عوامل غیر فناورانه در گزینش ها و انحصار گرائی.
عوامل بازدارنده:
بدون شک تامین بودجه اداره پارکهای علم و فناوری را به عنوان عامل بازدارنده ذکر نخواهم نمود زیرا در بازار اظهر من الشمس است که مدیران بخش خصوصی همواره کانون تامین مالی و مدیریتی کارآمد، سالم و قوی بوده و هستند. اما مواردی مانند عوامل ذیل می تواند موثر باشد:
1- قدرت تامین مالی پارک از منابع مالی دولتی بویژه در دوره توسعه فیزیکی فضاهای مورد نیاز پارک. در حقیقت تامین فضاهای ویژه و تخصصی برای پارکهای علم و فناوری با استفاده از سرمایه اولیه دولتی شاید یکی از دلائل بازدارنده باشد. هرچند همین الان که این متن را نوشتم به آن نیز شک نمودم زیرا معتقدم اگر دولت همان پول را به عنوان وام با استاندارد جهانی ( دوره خواب، دوره بازپرداخت و نرخ سود ) به بخش خصوصی واگذار نماید حتما و حتما و حتما بهتر، سریعتر و کارآمد تر عمل شده و از آن گذشته، در بازه زمانی مشخص شده همان سرمایه را نیز به دولت برمی
گردانند.
2- ارتباط علمی با دانشگاه نیز عامل دیگری است که می تواند مهم باشد. اما با کمال تاسف خودم هم به این موضوع شک دارم. حتی از دیدگاه دیگر به همین موضوع اعتراض دارم زیرا دانشگاه امروز در کشور ما تنها و تنها و تنها دانشگاه دولتی نیست بلکه توسعه فضاهای دانشگاهی از محدوده تنگ و مبهم دولتی خارج شده و سایر هسته های علمی غیر ولتی نیز قویا شکل گرفته اند وهمچنان که در مقالات دیگر خود اشاره کرده ام فرصت مشارکت و فعالیت این بخش علمی کشور صراحتا پایمال گردیده و از شمول بی عدالتی آشکار محسوب می گردد.
3- بهره گیری از کمکهای مالی دولتی در امور بازاریابی و مشوقهای مختلفی که میتوان با استفاده از منابع دولتی نسبت به تقویت پایه های موسسات از آنها بهره برد. البته این موضوع تا زمانیکه سایر ابزار های متعارف مانند صندوقهای سرمایه گذاری مخاطره پذیر در کشور فعال نشده اند می تواند مفید باشد
تغییرات مدیریت دولتی ، فرصتها و مشکلات :
قدر مسلم دلائل و عوامل متعددی برای سهیم شدن در موضوع مدیریت پارکها وجود دارد. این دلائل و موضوعات باید با مرور زمان پخته شده و سبب وارد آمدن فشار بر موسسات شده تا موجب رشد موسسات و رسیدن به نقطه ای گردد که موسسات بتوانند مصرانه خواستار سهم خود در مدیریت مجموعه باشند. تا زمان رسیدن به این حد از بالندگی نمی توان اقدام به تزریق "سهم مدیریت" نمود. اما بدون شک اتفاق فوق رخ خواهد داد. از جمله شواهد و دلائل این ادعا ، درخواست داشتن نماینده توسط موسسات بوده است.
در سالهای گذشته حرکتی توسط وزارت خانه رخ داد که طی آن ( حداقل در استان یزد ) فردی به عنوان نماینده منتخب ( و نه فرمایشی ) برگزیده شد و وظیفه ارتباط با وزارتخانه را بر عهده گرفت. بعنوان گام نخست فرصت مغتنمی بود تا موسسات بتوانند نقش بیشتری در مجموعه های خود داشته باشند. در سایر استانها نیز همین موضوع رخ داده است و کسانی که به عنوان نماینده حقیقی انتخاب شدند، مواضعی صریح و بعضا مخالف وزارتخانه اتخاذ نمودند.
تغییرات رخ داده در مدیریت ( حداقل در مجموعه یزد ) سبب شد تا نقش این نماینده پر رنگتر شده و حضور یا عدم حضور وی مشخص شود. اما بدون شک تنها داشتن یک نماینده سبب تامین نیازهای رو به رشد موسسات نبوده است.
خوشبختانه بنا به هر دلیل، در پارک علم و فناوری یزد اقدام به انتخاب یک هیئت از نمایندگان در سطوح مختلف مرکز رشد IT و مرکز رشد BT و شرکتها رشد یافته مستقر در مرکز اقبال شده است. تشکیل این هیئت گام نخست در حرکت به سوی سهم خواهی بیشتر است. از گذشته نیز همیشه گفته شده که "عدو شود سبب خیر اگر خدا خواهد".
تشکیل این هیئت و رسمیت یافتن آن انعقاد نطفه یک مجموعه از مدیران فرهیخته موسسات است که بدون شک در آینده و در مواجهه با مشکلاتی که بوقوع خواهد پیوست و برای حل مسائلی که رخ خواهد داد، منسجم تر شده و شکل جدی تر و کاربردی تری پیدا خواهند نمود.
از آنجا که مجموعه مدیریت پارکها مانند سایر هسته های مدیریتی دولتی یک هسته ثابت و منسجم نیست، این هیئت از نمایندگان در اولین و دومین تغییر مدیریت رسمیت کامل پیدا نموده و سبب خواهد شد تا به راحتی بتواند در هسته اصلی مدیریت پارک وارد شده و عضو ثابت و دائمی قلمداد گردد. رخنه در شورای مدیریت پارک موضوعی است که سنگ بنای جدیدی در سیاست گذاری و هدایت مجموعه خواهد شد.
نتیجه گیری :
ضمن آنکه به دوستان برگزیده بعنوان هیئت نمایندگان پارک تبریک صمیمانه می گویم، به سایر دوستان هم طراز خود در پارکهای علم و فناوری کشور نیز تشکیل این هیئت را اعلام نموده و آنرا الگوی مناسبی جهت مشارکت در سرنوشت تجاری شرکتها و یک ضرورت معرفی می نمایم و امید وارم دوستان مختلف در پارکهای علم و فناوری دیگر نیز بتوانند با الگو گیری از این اقدام مفید پارک علم و فناوری یزد ، با برگزاری انتخابات هسته های مشابه را شکل دهند.
با توجه به سیاستهای کشوری مبنی بر مشارکت مردم در سرنوشت خود و حمایتهائی که می توان از نمایندگان مجلس در هر استان گرفت تشکیل چنین هیئت هائی چندان سخت نبوده و با پیگیری قابل اجرا می باشد، همان طور که مسئله معافیت مالیاتی حل و فصل گردیده و موسسات مستقر در پارکهای و مراکز مشمول معافیت مالیاتی گردیده اند.

با تقدیم دعا واحترام 


  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا